Catherine Bertola

Pressetext M + R Fricke Berlin 2008

Catherine Bertola: Over the Teacups, Ausstellung 13. September – 1. November 2008

In der Ausstellung Over the Teacups vereint die gebürtige Engländerin Catherine Bertola frühere Arbeiten mit einer Installation (in situ), Fotoarbeiten, Zeichnungen und Stickarbeiten. Es ist die erste Einzelausstellung der Künstlerin außerhalb von England.

Der Titel der Ausstellung ist einer Kolumne der Zeitschrift Women at Home, die eine der wichtigsten und einflussreichsten Frauenmagazine der viktorianischen Zeit war, entnommen. Die Kolumne ermöglichte es den Frauen sich freundschaftlich auszutauschen, egal welchen Alters und aus welcher gesellschaftlichen Schicht sie stammten. Um 1800, einer Zeit radikaler Änderungen, war Women at Home ein vitales Instrument, das dazu beitrug, die Rezeption von Weiblichkeit und Hausfrauendasein zu definieren und zu hinterfragen.

Thought for the week ist eine Serie von Textarbeiten, die auf Sprüchen basiert, die die Künstlerin wöchentlich per e-mail von einer Webseite erhielt, die Lebensberatung betreibt. Die Sprüche sollten inspirieren und ein lebensbejahendes Denken fördern. Durch deren Inhalt angeregt, begann sie diese zu sticken und hat eine Serie von kunsthandwerklichen Arbeiten geschaffen, deren Ursprung in traditionellen Frauenmagazinen zu finden ist.

Bluestockings ist eine Reihe von Tuschezeichnungen schwarzer Spritzenstrumpfhosen aus dem Besitz der Künstlerin und bezieht sich auf frühere Arbeiten, die aus der Faszination von Spitzen als Objekt, das eng mit Feminismus und dem historischen Status der Frau verbunden ist, entstanden sind. Die von Bertola gezeichneten Muster spielen auf die traditionelle handwerkliche Spitzenkunst an, die seinerzeit von Frauen hergestellt worden wäre. Jede Zeichnung ist nach einem der damaligen Mitglieder der Bluestocking Gesellschaft benannt, einer Gruppe von Pionieren Georgianischer Frauen, die sich über ein freundschaftliches Netzwerk gegenseitig unterstützten, sich intellektuell austauschten und professionelle Unterstützung für Frauen boten, die in einer bestimmten Altersgruppe wenig Rechte und Chancen auf Unabhängigkeit hatten.

Catherine Bertola (* 1976, Rugby) studierte an der Universität von Newcastle (1995-1999), sie lebt und arbeitet in Gateshead. In den letzten Jahren hatte sie zahlreiche Stipendien und Aufträge von Organisationen wie Locus+ and Vane in Newcastle upon Tyne, Beacon Art Project in Lincolnshire, und der Government Art Collection, V&A Museum und Triangle Arts Trust in London. Sie hatte Ausstellungen in ganz England wie The Drawing Room, Union, Fieldgate Gallery und Jerwood Space in London sowie Baltic in Gateshead. Sie hatte Einzelausstellungen Solo bei International 3, Manchester (2005), Fabrica, Brighton und Firstsite, Colchester (beide 2006). Internationale Ausstellungsaktivitäten im CAC, Vilnius und Kaunas Picture Gallery, Kaunas, Litauen (beide 2007), Galerie M+R Fricke, Berlin (2007) und Artium, Vitoria Gastiez (2008).

Für weitere Informationen kontaktieren Sie bitte die Galerie M + R Fricke.

Press release M + R Fricke Berlin 2008

Catherine Bertola: Over the Teacups, exhibition 13 September – 1 November 2008

This exhibition brings together a collection of new and existing work by british artist Catherine Bertola, and will include installation, drawing, embroidery and photographic works in her first solo show outside the UK.

The title of the exhibition, Over the Teacups is taken from the name of an advice column in Women at Home, one of the most pioneering and influential women’s periodicals of the Victorian period. The column was a place where women could exchange confidences as equals and friends regardless of class, age and status. In the radically changing period of the 1800’s the women’s periodical became a vital tool in helping to both define and challenge perceptions of femininity, that still underpin many of our views on women today, a theme which runs through the work brought together in this exhibition. The exhibition will feature for the first time work from two new ongoing series Thought for the week and Bluestockings.

Thought for the week is a series of text pieces based on quotes collected by the artist from weekly emails received from a life coaching website. The quotes are intended to “inspire and encourage positive thinking”, in an attempt to affirm her belief in them and make her a better person, the artist has carefully and meticulously embroidered these statements to create a series of crafted objects, that hark back to the needlework projects featured in traditional women’s magazine.

Bluestockings is a series of black ink drawings of patterns of the artists’ own lace tights, and follows on from previous works developed out of a fascination with lace as an object through its manufacture and associations with femininity and women’s social history. The drawings allude to tradition lace design work, celebrating the beauty of fabric and the labour of the women who would have historically fabricated it . Each drawing is named after one of the original members of Bluestocking Society, a group of pioneering Georgian women who through networks of friendship, mutual support, intellectual encouragement and professional patronage promoted education for women in an age where they had few rights and little chance of independence.

Catherine Bertola (b. 1976, Rugby) studied at the University of Newcastle (1995-1999), she currently lives and works in Gateshead. Over the last years Bertola has undertaken a number of residencies and commissions, working with organisations such as; Locus+ and Vane in Newcastle upon Tyne, Beacon Art Project in Lincolnshire, and the Government Art Collection, V&A Museum and Triangle Arts Trust in London. She has exhibited widely across the UK including The Drawing Room, Union, Fieldgate Gallery and Jerwood Space in London and Baltic in Gateshead. Solo shows at International 3, Manchester (2005), Fabrica, Brighton and Firstsite, Colchester (both 2006). International exhibitions include CAC, Vilnius and Kaunas Picture Gallery, Kaunas, Lithuania (both 2007), Galerie M+R Fricke, Berlin (2007) and Artium, Vitoria Gastiez (2008).

For further information please contact the gallery M + R Fricke.

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